Wednesday, August 10, 2011

Tarawikh Seorang James Bond

"Ko berani tak ni?" Tanya Ajis mushkil. Keningnya kerut tak berkeyakinan.

"Mestilah! Aku kan James Bond" Jawab gua ringkas. Kepala angguk penuh keyakinan.

Gua, Ajis, Keri dan Sudin mula bergerak ke arah masjid. Keropok Super Ring yang gua kalungkan di jari telunjuk, gua habiskan seperti lagak memakan satay. Tangan kotor, gua lapkan pada dinding kedai runcit Aben. Selebihnya, gua lap pada kaki seluar.

Sampai di perkarangan masjid, gua lihat budak-budak lain tengah bahagia dan berlagak dengan permainan mercun masing-masing. Ada yang tengah mencucuh mercun roket. Yang nakal tengah ikat 'mercun tarik' pada selipar-selipar jemaah. Yang kreatif sedang melambung tinggi 'mercun plag' yang diperbuat daripada palam pencucuh. Macam-macam. Tapi papehal, semua tak seJames Bond seperti gua. Gua pegang benjolan dalam poket sambil senyum nipis.

Usai angkat wuduk ala kadar, perlahan-lahan kami masuk masjid.

Tak lama kemudian..

Beddeeebuummmmmm!!!!!

Dengan hujung tepi mata dari kedudukan saf paling belakang, gua lihat semua jemaah yang kusyuk, terkejut beruk dan ada yang sampai melompat keluar dari saf masing-masing. Huru-hara. Surah dendangan pak imam turut tergantung tanpa bunyi. Haji Jap yang merupakan antara AJK besar masjid segera pergi ke arah tingkap dan terus menjerit sekuat hati. Matanya merah. Tangannya menggigil.

"Siapa yang baling mercun dalam masjid!!!!???? Cepat! Siapa!!!???"

Gua sambung bacaan imam dan teruskan solat sampai tahiyat akhir. Selesai, gua salam Keri, Sudin dan Ajis di kiri kanan sebelah gua. Gua ketuai zikir untuk kami berempat sambil tersenyum seperti mendapat penuh berkat dan keredhaan Allah.

James Bond..James Bond...

2 comments:

  1. haha... nih mesti kerja ko kecik2 dulu kan jaki.

    ReplyDelete
  2. kesian pak jab ...batal solat dia ......
    kahkahkah.........

    ReplyDelete