Sunday, May 1, 2011

Bandung - Hari 1

20 April lepas gua pergi Bandung. Jalan-jalan. Saja gua nak cerita kat sini. Boleh kongsi-kongsi. Manalah tahu lu orang pun ada plan nak pergi nanti. Pendapat gua, jalan-jalan ini tak seronok guna ejen-ejen. Tak bebas. Tak fleksibel. Tak cool.

Gua sampai Bandung dah agak lewat malam. Dalam jam 11 waktu Malaysia. Kalau waktu Bandung sebenarnya baru jam 10. Sejam lewat. Airport-nya tak besar mana. Serupa saiz dewan badminton kampung gua saja cuma belakangnya takde port hisap dadah saja. Konveyer bagasi pun dalam lima depa saja panjang. Takda yang jenis pusing-pusing. Lambat ambil bagasi, atas lantailah lu kutip gamaknya. Tapi, sistem imbasan dia cukup canggih. Semua jari tangan kiri dan kanan dan mata kena imbas di kaunter imegresen. Kaunter ada dua. Gua jamin, jika orang ramai dan beraturnya panjang, silap-silap boleh sampai keluar bangunan hingga tepi landasan. Silap-silap orang paling belakang boleh sandar kat tayar kapal terbang sambil tunggu giliran. Macam lahanat.

Selesai urusan imegresen, supir gua, Pak Dani dah tunggu siap-siap depan pintu keluar. Berkenalan sekadar apa yang patut dahulu, terus gua ajak pergi makan. Gua lapar. Usus gua dah menggigil kencang. Pak Dani bawa kami makan di Ikan Bakar Pak Chi Met di Jalan Sukajadi kalau tak silap. Dia bagitau itu antara kedai yang sedap. Gua tibai. Memang betul kata Pak Dani. Terbaik.

Paket Ulam Ikan. Gua pilih ikan Bawal. Sotong, udang, nasi, salad dan air teh botol pun termasuk sekali. Cilaka, sedap gila!

Kenyang, gua terus saja check-in di Hotel Cihampelas 1 di Jalan Cihampelas. Ini antara hotel termurah dan agak strategik yang gua dapat. Yang lain-lain agak mahal, kurang strategik mahupun sudah penuh. Mujur hari bekerja. Jikalau hujung minggu lagi sukar. Gua tidur sambil letak tapak tangan kanan atas hidung. Basuh tangan tadi saja tak guna sabun. Bawal bawal.

No comments:

Post a Comment