Sunday, January 23, 2011

Bangun Pagi Pekena Feri

Ahad minggu lepas lepas, macam biasa. Bangun pagi, gua terus selak langsir intai cuaca luar. Entah macam mana hari ini Kuching cuaca cun. Tak macam semalam-semalam. Hujan melimpah ruah. Sampaikan kapal terbang yang mendarat pun boleh tergelincir sampai masuk TV3. Gua jamin buaya-buaya pun dah banyak menyorok bawah rumah. Sungai arus deras.

Niat di hati nak joging, tapi jam dah tunjuk pukul 9. Tak elok untuk proses keputihan gua. Jadi, gua kol Mat Kedah;

"Weh! Mai rumah aku, kita pergi Bimmers pekena nasi kerabu. Lepas tu kita lepak-lepak atas feri". Gua terang ringkas.

Kali terakhir gua naik feri macam ni di semenanjung, masa zaman sekolah rendah. Itupun di kampung gua di Kuala Kurau, Perak. Skang dah payah nak dapat. Feri Pulau Pinang je yang masih berleluasa.
Ingatkan nak naik sampai seberang dan balik balik semula. Las-las, gua tukar plan terus lajak sampai ke pekan Sematan , Lundu dan Bau. Cilaka, malang tidak berbau sungguh. Akhirnya, gua jalan-jalan sampai ke malam.

Sempat gua tangkap feel dengar deruan ombak di Pantai Pandan, Lundu. Nak mandi, ombak deras. Lagipun Speedo gua tertinggal di jemuran rumah. Kalau tak, dah lama gua berenang dengan ikan pari kat pantai ni.

Oh ya, inilah Mat Kedah. Versi jalan-jalan kitorang Mat Kedah ada di sini.

No comments:

Post a Comment